Piraternas högborg är inte Sverige

Posted on 2009/04/11

5


När jag letade information till mitt förra inlägg snubblade jag bort lite från ämnet men fann mycket annat intressant. Därför beslöt jag mig att hålla de förra inlägget kort och göra ett till.

Norges Post- och Televerk är inte de första normännen att göra bra saker för medvetenheten och inställningen på nätet. Somliga kallar Sverige för piraternas högborg, jag skulle säga att det istället är Norge. I Mars förra året gick nämligen NRK och lade ut ett av de mest populära tv-programmen i Norge på The Pirate Bay, utan DRM, utan restriktioner. Fritt för alla.

I en intervju med tyska Tagesschau sa Eirik Solheim följande:

If you want control of your content you need to lock it down in a vault and never show it to anyone. We gave up control of our content the day we started broadcasting. For years our most popular content have been available on BitTorrent and on sites like YouTube anyway. DRM doesn’t work. The only way to control your content is to be the best provider of it. If people want it on YouTube then you should publish it on YouTube or in a system that give the same experience. If people want it on BitTorrent then you should provide that. If you do it right people will come to your official publish point and you’ll end up with more control.

Detta myntades senare som NRKbeta-doktrinen : The only way to control your content is to be the best provider of it.

Tänk lite på vidden av denna doktrin. Tänk på hur det hade gått om WMG sett den och börjat efterfölja den. Tänk på hur IFPI hade resonerat och om lagar/lagförslag som IPRED, HAPODI och Telecompaketet hade funnits då? Kanske vi inte hade behövt skicka brev till parlamentariker och ministrar. Då kanske vi inte hade behövt föra krig mot de som förser oss med största delen av vår kultur. Då kanske inte polisen hade blivit omsprungen av privata bolag.

Jag hade en diskussion med några nya bekanta häromdagen. De förundrades över varför det läggs så otroligt mycket pengar på försvar mot illegal nedladdning när de som förstår hur internet fungerar lyckas komma runt problemet innan de nya lagarna ens trätt i kraft. Varför läggs det så otroligt många arbetstimmar på lagar som kommer att göra tiotusentals medborgare fly förbannade och bara ökar på politikerföraktet ytterligare? Jag tror att NRKbeta-doktrinen är eftersträvansvärd. Jag tycker vi borde lyfta fram den, se på NRK, det har ju blivit en succé.

Jag tackar Jens O. för länkarna. (och ett väldigt läsvärt inlägg)

Rösta på Piratpartiet den 7e Juni, då kanske även Sverige blir en högborg.

