Jag är medlem i piratpartiet. Jag gillar Spotify. 
Dessa två sanningar verkar omfattas med någon sorts motsättning i den allmänna debatten de senaste veckorna. Inom Piratpartiet har en del länge varit emot det koncept som Spotify bygger på, alltså godkännande från de stora skivbolagen för att musiken ens ska få finnas. Argumentet är att så fort det inte längre finns någon anledning för bolagen att acceptera Spotify som affärsmodell kommer företaget gå under med dunder och brak. De stora skivbolagen har Spotify under sina hälar, och de är redo att trampa till vilken sekund som helst.
Så har det sett ut ganska länge inom Piratpartiet, eller ska vi säga bland helhjärtade pirater istället.
Den stora allmänheten har flockats kring Spotify då det har inneburit en säker källa av nyaste musiken utan att man behöver tillskansa sig den olagligt, eller för dyra pengar i butik. Vissa i den stora allmänheten köper premium för att bli av med reklamen (som uppenbart är skapad för att väcka så stor irritation som är mänskligt möjligt) för antingen 99 kr i månaden eller 999 kr om året, så som jag har gjort.
Nu ska jag dock inte klanka ner på Spotify i denna bloggpost. Jag ska försvara Spotify!
Magnus Uggla väckte den stora debatten som den större allmänheten kan tänkas veta om, att det diskuterats i piratkretsar tidigare kan vi lämna därhän, den debatten har aldrig allmänheten uppfattat. Uggla ville få alla sina låtar borttagna från Spotify eftersom att han tjänade mindre på ett halvår där än vad en halvdan gatumusiker gör på en dag. Petter var inte sen att hänga på korståget. De hävdar att de tjänar dåligt på Spotify, men tydligen är det ännu sämre med radio. | Aftonbladet | Sydsvenskan | Metro |
Alexander Bard och några andra tyckte dock att Uggla var fjantig och sa att de gillade Spotify då det spred musiken och gav dem ”gratis” uppmärksamhet vilket gjorde att en större massa gick på konserterna och köpte merchandise, där de verkliga pengarna för artister ligger idag.
Men många verkar ha missat en fin liten detalj, ett orsakssamband, i debatten. Speciellt pirater verkar bortse från detta, även om emma-Opassande var på tråden.
Jag håller med att villkoren för artister när det kommer till Spotify är svinaktigt låga. Skivbolagens ”ny media” klausul är lika svinig den. MEN, och här kommer mitt argument, den ökade medvetenheten för hur artisterna har det i förhållande till bolagen har nu äntligen skapat rubriker i dags(skvaller)pressen! Det är så vitt jag vet första gången det händer! Detta är något helt nytt i debatten! De enda som pratat om artisternas rätt till betalning innan har varit skivbolagen och piraterna. Dessa diskussioner har aldrig förr skapat rubriker om man inte tycker att ”Piratpartiet vill bara ladda ner gratis” är en respektabel debatt för en yrkesgrupps förtryck från dess skivbolag.
Den ökade medvetenheten om hur artisterna behandlas gör att skivbolagen får svårare att mörka! De har lyckats rätt bra med det hittills. Men som ni vet leder ökad transparens till större möjligheter för en förbättrad situation för den lilla parten i ett förhållande. Jag tror att den nuvarande debatten gör att artisterna själva får större möjlighet att göra vad de vill med den musik de står bakom. Jag tror att den nuvarande debatten kommer öka trycket på skivbolagen att ge skäliga ersättningar till artisterna när fans lyssnar på deras musik. Jag tror också att Spotify är en jävligt bra lösning på problematiken med illegal nedladdning vs legala alternativ, förutsatt att mina övriga förutsägelser går i uppfyllelse.
Jag erinrar mig när Mikael von Knorring (v) redovisade sina idéer om ett statligt musikbibliotek för en skara intresserade människor på ett föredrag i Lund i våras, något som Simon Rosenqvist skrev en bra kommentar på. Mikael var den som skrev de motioner som gjorde Vänsterpartiet fildelningspositiva. Det statliga musikbiblioteket ska fungera precis som vanliga bibliotek gör idag, bara det att det ska vara digitalt! Hela idén bygger på att med reducerade statliga bidrag kan artisterna likväl få skälig betalning varje gång någon laddar ner eller lyssnar på en låt genom det statliga monopolet. Idén, precis som idén bakom Spotify, är skrämmande lik en princip jag skrivit om tidigare här; The only way to control your content is to be the best provider of it. Just den principen gäller för Spotify, den gäller för Knorrings statliga musikbibliotek och den borde gälla för alla artister och skivbolag i den illegala nedladdningens tidsera.
Nedan kommer några av mina favoritlåtar just nu från Spotifys härliga (och med premuim, ljudförbättrade) värld.
How it Ends – Devotchka
t.k.k. – Thåström och Fläskkvartetten
Välj Mej – Timbuktu
Nantes – Beirut
Silvia – Miike Snow
The Girl and the Robot ( Spencer & Hill Remix) – Röyksopp
I’m not Alone ( Radio Edit) – Calvin Harris (sen även Calvin Harris utspel mot sitt skivbolags agerande på youtube)

Jimmy
2009/08/20
Fildelning var på många andra sätt det bästa som kunde hända skivbolagen; för hade det inte varit för fildelning skulle de stora rubrikerna de senaste åren snarare handlat om hur uselt behandlade artisterna blivit. Nu fokuserades istället debatten kring fildelningen, och diskussionen kring artist kontra skivbolag sköts upp en sådär tio år. Det är nu när vi börjar se skymten av en harmonisering i fildelningsdebatten (tack vare tjänster som Spotify) som vi även ser skymten av nästa kommande debatt: Skivbolagens vara eller icke vara.
Bra skriver för övrigt! Håller med :)
Omp
2009/08/20
Jag gillar vad du skrivit.. Och jag måste säga att jag gillar spotify, då jag bara lyssnar på en bärbar dator! När jag skaffat mig mitt Hemmabiosystem, så lär det bli mer nedladdning, så basen får arbeta lite bättre :) Varför JAG gillar spotify är att jag inte får en märkbar skillnad i kvallitet, medan jag känner att jag faktist stödjer artisten.. Även om jag stödjer en artist med 1 öre, så är det bättre än att inte gett något stöd alls, via nedladdning! Dock tycker jag som alla andra: Skivbolagen är ALLDELES för giriga!
Qer
2009/08/20
Så skönt att jag inte är ensam Piratpartist som diggar Spotify.;)
Eller jag kanske ska säga att jag diggar konceptet men att jag tycker att det ibland märks plågsamt mycket dels att mjukvaran fortfarande är under utveckling och dels att upphovsrättsmakarna fortfarande har lite för mycket att säga till om. Dock, oavsett om framtiden heter Spotify eller ej så är det här framtiden och jag älskar det!
Just nu är Spotify bäst (trots sina brister) och sen november förra året har jag så gott som enbart lyssnat på Spotify när jag lyssnat på musik så för mig personligen är det lätt värt 999:-/år.
Vad gäller artister versus Spotify/skivbolagen så är det inte min kamp, det får de göra upp själva. Jag är nöjd med att det här funkar för min del och att det är enklare/smidigare att använda än en rörig mp3-samling och jaga torrentar med fulpackade mp3:or.
Mattias Andersson
2009/08/20
Jag tycker om enkelheten i spotify och jag hoppas att de kan utvecklas och bli bättre. Däremot tycker jag att de är jävligt tråkigt att för egen skull bara tänka på hur man kan få saker billigast möjligt utan att ge en tanke på vilka man stödjer i sitt agerande. Jag vill helt enkelt inte stödja de stora musikbolagen, jag vill stödja de artister jag gillar.
Sen att spotifydebatten gett ljus åt saker som inte annars varit allmänt känt, som hur förhållandena mellan artist och bolag är och har varit är väl en av anledningarna att debatten förts, iaf enligt mig. Bra skrivet för övrigt!
Jack
2009/08/20
Intressant diskussion. Spotify hjälpte ju i vintras också till att skapa rejäl uppmärksamhet kring problemet med regionala restriktioner i en digital värld. Även det en välkommen diskussion.
Sargoth
2009/08/21
Spotify är en bra idé, men den har den lilla nackdelen att 75% av den musik jag gillar och lyssnar på (inte nödvändigtvis samma sak) helt enkelt inte står att finna där. Så som, säg, ett mindre känt band vid namn Pink Floyd.
En bra idé, men vänd mot fel målgrupp, således. ;)
Micke vK
2009/08/21
Spotify har gjort mycket bra för debatten – det stora problem jag ser med dem är att deras tjänst har vant in så många vid tanken om ”strömmande” filer. För mig är uppgörelsen med DRM och proprietär programvara en viktig del av poängen med fildelning. Så jag hoppas att biblioteken kan vara en del av lösningen där (och är de inte det kommer de knappast få genomslag…).
Qer
2009/08/21
@Sargoth:
Spotify hade en hel del musik förr som försvunnit, däribland Pink Floyd. Du kan tacka skivbolagen, artisterna och managers för att ganska mycket skoj musik försvunnit från Spotify.
Jag skulle vilja hacka om Despotify så den både kan spela musik via Spotify och via lokala filer, då hade man kunnat komplettera själv när massa anala upphovsrättsbeivrare pajar utbudet. Fast det är som vanligt, man ska hinna också…
jacobdexe
2009/08/21
@Micke vK:
Kul att du hittat hit. Kan inte den strömmade musiken vara en bra kompromiss till en början? Visst, du kommer inte kunna slänga över den på en iPod eller någon annan mp3-spelare, men om artisterna får större möjlighet att ta ställning till huruvida de själva ska vara med i biblioteket så tycker jag att det är en acceptabel kompromiss från de lite mer skrattretande DRM-skydden. DRM i någon form kommer inte försvinna.
Micke vK
2009/08/22
Nja, jag är mer inne på att de som vill vara med i biblioteket också CC-licensierar sina verk, givet dagens upphovsrättslagstiftning. Det offentliga borde ha en stark princip att alltid publicera i öppna standarder, och därmed också utan DRM. Annars blir kontentan att du måste använda en viss proprietär programvara för att kunna använda offentliga tjänster – antingen ett visst företags, eller statens.
jacobdexe
2009/08/22
Men med en reformerad upphovsrätt i samma svängom? Dels så _måste_ upphovsrättstider och liknande normaliseras (förminskas, kraftigt) och dels så borde det kanske struktureras om för att ge artisterna större möjligheter att utnyttja någon sorts ideell rätt (situationsanvändning osv). Detta tycker jag krävs även om ett musikbibliotek införs. På så sätt minskar även DRM som koncept skulle jag tro.
Monopol på tjänster finns alltid på ett eller ett annat sätt.
Nisse Wångstedt
2009/08/23
Många intressanta punkter. Skrev själv en krönika om hur Sotify kan utvecklas för att få fler att övergå till Premium: http://macbloggen.se/pbsgj
Ett tipps ät att lyssna på Free av Chris Anderson – mycket intressant om hur marknaden på webben mm fungerar: http://macbloggen.se/iavte
Micke vK
2009/08/27
Jo, alla gånger! Jag ser fri icke-kommersiell användning som det avgörande, men även en ordentlig mixningsrätt m.m. skulle behövas. Digitala bibliotek är ett förslag som i sig är politiskt bredare än så – det går att vara för utan att gilla hemkopieringen – men jag tror det skulle kunna dra debatten åt rätt håll.
Mihaela M
2009/09/23
Hejsan
Jag heter Mihaela och jag går andra året på JENSEN gymnasium. Och vi håller på med en kvalitativ undersöknning i Samhälle B, och jag skriver om Spotify. Skulle du vara intresserad på att ställa upp i en intervjuv? Maila gärna.
Tack