Jag gillar Spotify!

Posted on 2009/08/20

14


Jag är medlem i piratpartiet. Jag gillar Spotify.                                                                                                                                                

Dessa två sanningar verkar omfattas med någon sorts motsättning i den allmänna debatten de senaste veckorna. Inom Piratpartiet har en del länge varit emot det koncept som Spotify bygger på, alltså godkännande från de stora skivbolagen för att musiken ens ska få finnas. Argumentet är att så fort det inte längre finns någon anledning för bolagen att acceptera Spotify som affärsmodell kommer företaget gå under med dunder och brak. De stora skivbolagen har Spotify under sina hälar, och de är redo att trampa till vilken sekund som helst.

Så har det sett ut ganska länge inom Piratpartiet, eller ska vi säga bland helhjärtade pirater istället.

Den stora allmänheten har flockats kring Spotify då det har inneburit en säker källa av nyaste musiken utan att man behöver tillskansa sig den olagligt, eller för dyra pengar i butik. Vissa i den stora allmänheten köper premium för att bli av med reklamen (som uppenbart är skapad för att väcka så stor irritation som är mänskligt möjligt) för antingen 99 kr i månaden eller 999 kr om året, så som jag har gjort.

Nu ska jag dock inte klanka ner på Spotify i denna bloggpost. Jag ska försvara Spotify!

Magnus Uggla väckte den stora debatten som den större allmänheten kan tänkas veta om, att det diskuterats i piratkretsar tidigare kan vi lämna därhän, den debatten har aldrig allmänheten uppfattat. Uggla ville få alla sina låtar borttagna från Spotify eftersom att han tjänade mindre på ett halvår där än vad en halvdan gatumusiker gör på en dag. Petter var inte sen att hänga på korståget. De hävdar att de tjänar dåligt på Spotify, men tydligen är det ännu sämre med radio. | Aftonbladet | Sydsvenskan | Metro |

Alexander Bard och några andra tyckte dock att Uggla var fjantig och sa att de gillade Spotify då det spred musiken och gav dem ”gratis” uppmärksamhet vilket gjorde att en större massa gick på konserterna och köpte merchandise, där de verkliga pengarna för artister ligger idag.

Men många verkar ha missat en fin liten detalj, ett orsakssamband, i debatten. Speciellt pirater verkar bortse från detta, även om emma-Opassande var på tråden.

Jag håller med att villkoren för artister när det kommer till Spotify är svinaktigt låga. Skivbolagens ”ny media” klausul är lika svinig den. MEN, och här kommer mitt argument, den ökade medvetenheten för hur artisterna har det i förhållande till bolagen har nu äntligen skapat rubriker i dags(skvaller)pressen! Det är så vitt jag vet första gången det händer! Detta är något helt nytt i debatten! De enda som pratat om artisternas rätt till betalning innan har varit skivbolagen och piraterna. Dessa diskussioner har aldrig förr skapat rubriker om man inte tycker att ”Piratpartiet vill bara ladda ner gratis” är en respektabel debatt för en yrkesgrupps förtryck från dess skivbolag.

Den ökade medvetenheten om hur artisterna behandlas gör att skivbolagen får svårare att mörka! De har lyckats rätt bra med det hittills. Men som ni vet leder ökad transparens till större möjligheter för en förbättrad situation för den lilla parten i ett förhållande. Jag tror att den nuvarande debatten gör att artisterna själva får större möjlighet att göra vad de vill med den musik de står bakom. Jag tror att den nuvarande debatten kommer öka trycket på skivbolagen att ge skäliga ersättningar till artisterna när fans lyssnar på deras musik. Jag tror också att Spotify är en jävligt bra lösning på problematiken med illegal nedladdning vs legala alternativ, förutsatt att mina övriga förutsägelser går i uppfyllelse.

Jag erinrar mig när Mikael von Knorring (v) redovisade sina idéer om ett statligt musikbibliotek för en skara intresserade människor på ett föredrag i Lund i våras, något som Simon Rosenqvist skrev en bra kommentar på. Mikael var den som skrev de motioner som gjorde Vänsterpartiet fildelningspositiva. Det statliga musikbiblioteket ska fungera precis som vanliga bibliotek gör idag, bara det att det ska vara digitalt! Hela idén bygger på att med reducerade statliga bidrag kan artisterna likväl få skälig betalning varje gång någon laddar ner eller lyssnar på en låt genom det statliga monopolet. Idén, precis som idén bakom Spotify, är skrämmande lik en princip jag skrivit om tidigare här;  The only way to control your content is to be the best provider of it. Just den principen gäller för Spotify, den gäller för Knorrings statliga musikbibliotek och den borde gälla för alla artister och skivbolag i den illegala nedladdningens tidsera.

Nedan kommer några av mina favoritlåtar just nu från Spotifys härliga (och med premuim, ljudförbättrade) värld.

How it Ends – Devotchka
t.k.k. – Thåström och Fläskkvartetten
Välj Mej – Timbuktu
Nantes – Beirut
Silvia – Miike Snow
The Girl and the Robot ( Spencer & Hill Remix) – Röyksopp
I’m not Alone ( Radio Edit) – Calvin Harris (sen även Calvin Harris utspel mot sitt skivbolags agerande på youtube)

Intressant?

Posted in: Pirater, upphovsrätt