Rep-Rap i Almedalen

Posted on 2010/07/05

8


emma Opassanade insisterade på att jag skulle skriva en kort liten berättelse om hur det gick till att transportera Piratfabrikens Rep-rap till Almedalen. Och hur jag halvt om halvt blev anklagad för att vara terrorist…

I vanliga fall skulle man ha transporterat åbäket med bil, det är liksom ganska logiskt eftersom att den fyrkantiga modulen är placerad i en lika fyrkantig papplåda. Man hade ju velat att Piratfabriken använt sig av IKEAs underbara ”fyrkantiga paket” i en lite mer genomtänkt version, men så är icke fallet, och jag är inte kapabel att demontera den.

Hur som helst, jag fick reda på i lördags kväll att vi skulle ta med oss manicken upp till Visby eftersom att vissa tydligen hade glömt den i Lund. Lotten föll på Patrik Sikevux Greco men hans hantering av ärendet stannade vid att jag tog hand om den. Först skulle vi åka tåg, fine. Inga problem, Rep-rapen fick en egen plats och resulterade i många lite underliga blickar, som vanligt. Sen skulle vi åka buss, fine. Inga problem, in i bagageutrymmet och och se till att inga väskor staplades ovanpå den. Riktiga prövningen visste vi redan från början att den skulle ske på båten, även om vi inte trodde att problemen skulle bli särskilt stora, kanske behöva prata med lite extra personal eller så.

Väl framme ser vi att begränsningarna på handbagage in på båten var 25 kg och 40 gånger 50 cm stora bagage. Uhm, ja, Rep-rapen är visserligen en lättviktare men den är större än 40 gånger 50. ”Kontakta personalen”. Personalen säger -”Prata med hon där borta i brunt hår, eller så kan ni sätta ner den där nere på transportbandet”. Jag ville inte gärna sätta den på transportbandet eftersom det ledde ner i ett stort svart hål. Rep-rapen är ömtålig.

Hon där borta i brunt hår säger – ”Nej, det där går inte, ni får i så fall  ta en senare bå.” ”Va!? En senare båt för att jag vill ta med mig en låda ombord?” ”Ja, den är för stor…” ”Uhmm, ok, vad behöver jag göra för att kunna åka med den här båten då?” ”Ja, då får du väl gå ner och sätta den på bagagevagnen i alla fall”. Sagt och gjort, eftersom jag inte hade någon lust att vänta till nästa båt (går 3 om dagen från Oskarshamn) så gick jag ner till killarna som lastade av transportbandet, bad dem snällt att ta hand om vår manick.

Men

Väl på färjan, strax före vi ankommer till Visby, så går jag till informationsdisken och frågar om jag kan få gå ner på bildäck och hämta min fina låda så att den inte läggs på rullbandet och därmed förstörs. ”Nej, det får du inte, man kan inte bara gå ner där och rota” ”Nehej, men jag fick ju lägga på den på vagnen själv  i Oskarshamn?” ”Nej, men det måste du väl förstå, det är ju sån här terroristlagstiftning som gäller (mumlar något direktiv), det kan ju finnas bomber!”

Här blev jag ganska paff. Inte nog med att det fanns nära på noll säkerhet i incheckningen, alla väskor skulle kunna innehålla bomber. Dessutom innehöll båten åtskilliga hundra bilar som skulle kunna generera avsevärt mycket större sprängkraft om man hade velat sänka en Gotlandsfärja. Det var för mig en sån absurd tanke. Hade jag nyss blivit räddad från att bli sprängd i luften, eller är det så att jag blev anklagad för att vara en terrorist som ville dämma upp Visbys hamnintag med en gigantisk färja? Det enda jag fick ur mig var ”Uhm, ok, men skulle ni kunna ringa ankomsten och säga att paketet är ömtåligt?” ” Ja, visst”.

Är terrorhotet mot Sverige verkligen så stort, eller handlar det helt enkelt om en häxjakt som förblindat vanliga medborgare?

Posted in: Övervakning