Om att verkligen ta saker och ting till nästa nivå

Posted on 2008/12/10

0


Skrev nyss och bad Rick Falkvinge att reda ut begreppen angående ACTA och IPRED2.
Istället för att vänta på att den tiden kommer, nu när IPRED1 är i hetluften, så ska jag försöka mig på att ta mig an detta själv. Resultatet får du som läsare ta med en nypa salt, jag är trots allt ingen expert.

Idén och mitt intresse för ACTA och IPRED2 kommer i stort från detta inlägg av Henrik Alexandersson, men självklart även från den tidigare och fortgående IPRED-diskussionen.

För er som har missat det (ni borde verkligen följa nyheterna bättre!!!) så handlar IPRED-lagen i grunden om att EU vill ha en gemensam lagstiftning när det kommer till upphovsrätt, och i förlängningen fildelning. Direktivet är redan antaget och vi kan inte göra så mycket åt EU:s beslut i den frågan. Var problemet ligger är implementeringen av direktivet till den svensk lag. Svenska regeringens proposition (Propositon 2008/09:67) tar lagen längre än vad som egentligen behövs. Om lagen rösts igenom av riksdagen, något som är ganska säkert, så kommer den innebära att ”upphosrättslobbyn” (term stulen av Rick Falkvinge) kan komma åt individuella fildelare genom att begära ut personuppgifter från internetleverantörer. När upphovsrättslobbyn senare fått fildelarens persouppgifter finns det inga skyldigheter för dessa att göra det känt att uppgifterna delats ut förrns efter 30 dagar. Vidare kan upphovsrättslobbyn under den tiden frysa fildelarens tillgångar då denne anses vara flyktbenägen. Det tar inte slut där. Nästa underbara detalj i lagen är att upphovsrättslobbyn får möjlighet att göra husransakan mot fildelaren för att kunna beslagta bevisning. En privat upphovsrättslobby skulle alltså får rättigheter som är väldigt mycket större än polisen!

Underbart va? En fildelare måste bevisa sin oskuld, något som kallas omvänd bevisbörda. Detta ska alltså fildelaren göra utan tillgång till sin dator eller någon sorts digital bevisning. Fildelaren har då också fått alla sina tillgångar frysta och måste själv ställa sig mot upphovsrättslobbyns juristflotta som kommer hacka den stackaren i småbitar.

Så, då är IPRED1 förklarat och nu ska jag försöka reda ut vad ACTA och IPRED2 kommer innebära. Tyvärr är det enormt svårt att få några konkreta svar eftersom att ingedera lag har kommit ut i ljuset. De ligger fortfarande på förhandlingsbordet, eller snarare under detsamma.

Som Henrik Alexandersson skriver så handlar ACTA (Anti-Counterfieting Trade Agreement) om varumärkesförfalskning och upphovsrätt. Det är inte ett direktiv som bara EU ansvarar för men är snarare ett intrenationellt avtal med bl.a USA. Det som kommit fram av lagförslaget är än så länge att man vid gränskontroller ska börja genomsöka USB-minnen, MP3-spelare, Kameror och Datorer för att hitta material kan vara piratkopierat. Vidare har det hintats om att det ska införas åtgärder för kontroll, filtrering och blockering av internettrafik samt en möjlig koppling till IPRED2 som jag ska ta upp härnäst. Scaber Nestor beskriver mer utförligt.

IPRED2 är egentligen det ”straffrättsliga sanktionsdirektivet” (till skillnad från IPRED som är det ”civilrättsliga sanktionsdirektivet” ) och innebär i korthet att fildelningsfrågor inte längre ska gå det civilrättsliga spåret (där högsta straffet är böter eller skadestånd) utan istället kan gå det straffrättsliga spåret, alltså polismälan som i extrema fall resulterar i fängelsestraff för upphovsrättsbrott.

Var är vi egentligen på väg? Är fildelarna verkligen ett så pass stort problem att de borde kastas i fängelse och dömas till böter i 100k-skalan? Är det egentligen politikerna själva som vill få den här lagstiftningen till stånd eller är det hela påverkat av stora musik-,film-, och förläggningsmoguler som bara vill få mer pengar?

Allt jag vet är att något måste göras för att stoppa denna absurda utveckling. Mitt sätt att upplysa folk och försöka ändra politikernas åsikt är dels att skriva ett blogginlägg som detta (något som jag hoppas att jag fortsätter att göra, nu när åsikter fortfarande är fria) men också att jag har gått med i Piratpartiet. Inte för att jag tycker att man bör få begå brottsliga handlingar utan straff eller för att jag anser att jag har rätt att sno folks levebröd bara för att jag kan. Istället går jag med i Piratparitet eftersom att jag tycker att lagstiftningen är åt helvete fel och bör ändras. Jag tycker att politikerna för ett krig som de inte förstår och slutligen tycker jag att det är fundamentalt fel att ge privata aktörer större befogenheter än polisen!

Vill ni veta mer eller vill ni läsa texter skrivna av smartare människor än jag så ger jag er lite länkar här:

Rick Falvinge (ordförande i Piratpartiet)
Scaber Nestor (tyckare)
emma Opassande (piratpartist)
Henrik Alexandersson (tyckare)

Sist men inte minst: Piratpartiet.se där ni bör gå in och bli medlemmar! Eller åtminstone läsa deras synpunkter så att vi kan ändra inställningen att pirater är omogna småpojkar!

Posted in: Uncategorized