Försvaret till Attack?

Posted on 2009/02/10

0


Häromkvällen fick jag en jättebra idé till en bloggpost, en idé som tyvärr inte överlevde till morgonen efter.

Medan jag låter min hjärna vakna och kanske komma på idén ånyo ska jag istället ge mina läsare annan bra läsning!

I Sydsvenskans upphovsrättsspecial i söndags skrevs, förutom en hel del bakgrundsfakta om konflikten mellan pirater och anti-pirater, ett försvarstal för upphovsrätten samt ett attacktal mot upphovsrätten. Rubriken ”Attacktalet” är illa vald och jag undrar om Rasmus Fleischer faktiskt gick med på den självmant.

Det intressanta med dessa artiklar (länkar längre ner) är hur välbalanserade de känns, kanske framförallt ”Försvarstalet”. Det är, för piratrörelsen, positivt när våra motståndare kommer fram och förklara sin inställning med fler ord än ”tänk på artisterna”, ”har man inget att dölja spelar väl FRA-lagen ingen roll” osv. Jag håller med om mycket av det Fritz-Anton Fritzson skriver, och även hans attack mot ”Attacktalet” är väldigt läsvärd.

Låt mig säga detta så att det inte blir några missförstånd: Jag är inte emot upphovsrätt, jag är däremot emot hur vissa upphovsrätter är uppbyggda idag i förhållande till den teknik som finns.
För Fleischer skriver så är det viktigt att skilja på ”upphovsrätten” och ”upphovsrätt”, det är faktiskt inte en lagstiftad rättighet som spänner över all intellektuell egendom på samma sätt, utan många, skiljda, lagstiftningar under ett större paraply.

Hur som helst. Här är ”Försvarstalet”, här är ”Attacktalet”, här är försvaret mot ”Försvarstalet” och här är attacken mot ”Attacktalet”!

Fick jag med allt? Tipstack till HAX, som även kommer med en fin lösning på upphovsrättsproblemet.

Posted in: Uncategorized