Varför skapar människor?

Posted on 2009/02/20

4


Jag berörde detta område redan i min förra post. Vad finns det egentligen för anledning till att människor skapar?

I Pirate Bay-rättegången, the Spectrial, har åklagarsidan hittills försökt visa att The Pirate Bay är en organisation med struktur, vinstsyfte och central kontroll. Något som killarna bakom siten bestämt har förnekat, de har visat att det inte finns någon med kontroll på allt bakom TPB. Christian Engström hävdar att man där har hittat pudelns kärna. Att det gamla gardet inte kan förstå att något kan hända utan att någon står längst upp och pekar. Att det gamla gardet tror att TPB faktiskt döljer sanningen på ett sätt som de inte kan penetrera. De tror inte på skapande utan incitament.

Och där tror jag att de har rätt, men de har missförstått vad det incitamentet kan vara!

Inte bara i TPB-rättegången, utan samma missförstånd har också drabbat IFPI, MPAA, STIM och alla andra organisatoner som kräver pengar i kreatörernas namn, på mer och mer kreativa sätt ( kanske även innovativa?).  Vad de alla har missat är att ett incitament, eller en belöning, för att kreera och skapa inte alls behöver vara pengar! Visst, säger du, men det finns ju artister som säkerligen bara gör musik för att tjäna pengar!

Jo, så är det nog, men har de inte någon annan anledning också? Märk hur jag skiljer på göra musik och skapa musik. Vi kan även skilja på skapande och innovation. Jag tror att en människa måste ha något annat än pengar som mål eller som belöning om de ska kunna skapa och innovera. För både skapande och innovation kom före pengar och monetär politik. Skapande är grundläggande för människans natur!

Incitament kan vara kakor, glädje, självkänsla, självförtroende, erkännande! Varför har jag ens denna blogg? Varför spenderar jag ett antal timmar i veckan med att skriva texter om jag ändå inte får betalt för det? Varför? Jag är en statistikfreak ( en av anledningarna att jag nyligen bytte till WordPress är dess inbyggda statistik över allt som händer på ens blogg) som älskar att se graferna över besökare gå upp. Jag är intresserad av frågorna jag behandlar och vill gärna sprida mina idéer och få ett erkännande för mina, hoppas jag, vettiga tankar.

Kultur kommer inte att dö ut av att upphovsrätten förändras! Den kommer att fortsätta finnas, kanske i en annan form, kanske oförändrad. Samma sak gäller all immaterialrätt!

Ska jag säga det på ett annat sätt? Människor är i grunden egoistiska. Man vill alltid få så mycket ut av en sitation som möjligt, inte bara monetärt, utan även känslomässigt eller på annat sätt materiellt. ”Utan patent kommer det inte skapas några mediciner som hjälper fattiga i afrika”, säger vissa. Jo det kommer det visst, säger jag, för någonstans i världen finns det en forskare som inte forskar för pengarnas skull, hon eller han forskar för att hjälpa människor, han eller hon mår bra av att hjälpa människor. Att hjälpa är att nå ett känslomässigt mål för den personen. Att hjälpa är egoistiskt till viss mån.

Så snälla upphovsrättslobbyn, snälla patentförespråkare. Sluta säga att innovation eller kultur kommer att dö ut om lagstiftningen förändras! Människor kommer alltid att skapa. Det har de alltid gjort.

Pingat på Intressant

Posted in: innovation