Pirater är bra!

Posted on 2009/03/12

6


Såhär i tentapluggstider känns det bra att kunna fokusera på något annat några timmar om dygnet.

Idag tänkte jag fokusera på att skriva om varför Piratpartiet egentligen är så bra som alla vi pirater tycker att det är.

Inspirationen till inlägget kommer från Maloki, via opassande, och bygger vidare på saker jag skrivit om tidigare.

För de som känner mig blev min ingång i Piratpartiet både snabb och intensiv. Blott 2 veckor efter att jag träffat de första piraterna på Espresso House vid stationen i Lund en tidig söndagsmorgon i december förra året så var jag ordförande i Piratstudenterna i Lund. Därefter blev det piratläger, en engagerad bloggpost, skype, mer piratträffar, mer piratstudenter och mer bloggande. Om två veckor ska jag vara värd för en paneldiskussion om Fri Information, framarbetad av LUPEF och Piratstudenterna, jag ska upp till Uppsala och medverka på Ung Pirats förbundskongress, längre fram ska jag hjälpa till i valrörelsen och efter valet den 7:e juni ska jag på Dreamhack och värva fler pirater!

Varför göra allt detta på frivillig basis? Varför i helsefyr har Piratpartiet så otroligt många småprojekt som dras upp mest hela tiden? Sharing is Caring, USPUB, Pirat-LAN osv, osv, osv.

Därför att vi vill förändra, och som det unga politiska parti vi är så gör vi inte som alla andra. Vi letar alltid upp nya sätt att få ut vårat budskap, vi vill hitta lösningar på problem som ingen annan verkar vilja ta i ens med en väldigt lång pinne. Vi drar oss inte för att prata med människor och vi försöker alltid utveckla oss för att förstå även de som inte vill förstå oss, så är det iallafall med de pirater jag ofta pratar med.

Piratpartister vill inte förstöra musikindustrin eller de industrier som idag skyddas av patent.

Piratpartister vill inte heller vi att oskyldiga människor ska dödas av terrorister.

Men vi ser inte att IPRED och FRA-lagen är rätt väg att gå för att lösa problemen. Jag vill istället sitta ner med de som vanligtvis sitter på andra sidan bordet och diskutera. Diskutera de möjligheter som finns, de lösningar som redan är utvecklade och som inte gör allting svårare för individen. Jag vill se lösningar som t.ex Matt Mason diskuterar i ”The Pirates Dilemma”. 1.43 in i videon talar han om medicinpatent, om att indiska forskare piratkopierar medicin från väst och säljer den billigare i Indien. Vissa tog upp kampen och försökte bekämpa piraterna. Vissa tog istället åt sig och utvecklade tanken, som Ranjit Shahani säger om hur Novartis distribuerar sina produkter i Indien:

”Free, at no cost, to every single patient.”

Jag svarar på frågor om Piratpartiet varje dag. Varje dag försöker jag få någon ny människa att förstå vad Piratpartiet egentligen vill. Varje dag försöker jag, personligen, förverkliga de målen jag anser vara viktiga. Och det är vad många i Piratpartiet gör. Vi har en vision, även om den inte alltid är 100% enad, som vi jobbar mot. Det är varför jag tycker att Piratpartiet är bra. Vi börjar bli mer och mer konstruktiva. Vi inser att vi inte kan förändra genom att jävlas med makthavarna. Vi försöker dels bli en del av den beslutande församlingen, men försöker också få de som sitter där att förstå vad deras beslut kan få för konsekvenser.

Återigen från Matt Masons video:

Rightly or wrongly, pirates push bounderies. Culture is figuring out new ways to create meaning. New kinds of networks are forming.  Are pirates terrorists or freedom fighters? They can hurt businesses but they can also help them. They can hamper society, or make things better. […] What side are you on? Will you fight the rebellion, or become part of it? [That is The Pirates Dilemma]

Kanske uppror är fel ord att använda. Men en folkrörelse är det. Så, vill du bekämpa folkrörelsen? Eller vill du bli en del av den

Pingat på Intressant