Sveriges nya folkrörelse

Posted on 2009/04/20

2


Trots allmän skrivkramp och trötthet tänkte jag återkoppla lite till lördagens demonstrationer och Piratpartiets galna medlemsökning de senaste dygnen.

I fredags kom domen. Domen som gav grabbarna bakom The Pirate Bay 1 års fängelse vardera och 30 miljoner kr i solidariskt skadestånd. Som Marcin skriver så handlar domen om länkar. Länkar till höger, länkar till vänster. Länkar är det som bygger upp internet. I fredags dömde Stockholms tingsrätt internet till fängelse.

I Lördags hade vi i Lund således en manifestation för att uppmärksamma dels domen, men även Piratpartiets helt vansinniga medlemsökning som bara fortsatte och fortsatte. Det fortsätter även nu!

Talade gjorde Gustav Nipe, Snild Dolkow, Niklas Starow, Christoffer Willenfort och jag själv. SVT gjorde ett inslag där jag får yttra mig om hur Piratpartiets medlemsbas faktiskt ser ut.

Mitt tal, [insert link later], är självfallet inte upphovsrättsskyddat och får spridas och kopieras bäst det vill (detta är den tänkta versionen jag skrev ner på förhand, det faktiska talet skiljer sig endast marginellt):

Hej, jag heter Jacob Dexe och jag är ordförande för Piratstudenterna i Lund.

Jag är här för att tala om för er varför ni borde rösta på Piratpartiet i EU-parlamentsvalet den 7:e Juni.

Länge har Sverige varit ett föregångsland på nätet. Men nu har Sverige börjat följa i Kinas och Italiens fotspår. Riksdagen litar inte längre på befolkningen, de vill avlyssna oss!

Rösta på Piratpartiet den 7:e Juni. Vi måste få tillbaka Sveriges ställning som föregångsland på nätet. Vi måste komma bort från repressiva lagar som IPRED, FRA-lagen, ACTA och Telecompaketet.

Var gör vi det bäst? Jo, i EU-parlamentet!

Piratpartiet är inte längre en samling finniga tonårsgrabbar med för mycket fritid. Vi är en folkrörelse med över 20 000 25 000 30 000 35 000 medlemmar. Vi kan göra skillnad, men vi behöver din röst.

Rösta på Piratpartiet för att skydda din integritet.

Rösta på Piratpartiet för att behålla ditt internet fritt.

Rösta på Piratpartiet den 7:e Juni!

Sen måste jag kommentera de här underliga anklagelserna om att Piratpartiets medlemmar inte räknas då det både är lätt och gratis att gå med i partiet. För det första är det i princip lika lätt att gå med i alla andra partier (med vissa undantag)! För det andra så betalar en piratpatist i snitt mer per år än vad medlemmar i de etablerade partierna gör. Vi har Guldpirat, vi har donationer till kampanjen osv.

Jag skulle som ett avslut vilja hänvisa till Peter J Olssons urbra inlägg på KvP.se, det är en klockren beskrivning av varför man ska rösta på Piratpartiet, eller snarare varför man inte ska rösta på något annat!

Bli medlem idag.

Pingat på intressant.