Piratlagen/Piraternas 10 budord

Posted on 2009/06/14

35


De tio budorden och Scoutlagen är på något sätt punktlistornas punktlistor.

De tio budorden är fortfarande, iallafall till viss del, goda riktlinjer för hur man ska agera som människa, och bör ses på med respekt. Det tycker även jag som inte har den minsta tro på Gud, men jag respekterar verkligen den värdegrund budorden ändå sätter.  Förlåt, det kanske var otydligt av mig. Fortsätt läs.

Scoutlagen har jag själv levt under i en period av mitt liv. Nu när jag läser dem igen slår det mig att den nya scoutlagen ändå skulle kunna vara ett fungerande förhållningssätt för alla människor. Tänk va bra världen hade blivit!

Vart vill jag då komma med detta?

Jag har tidigare skrivit en hel del om det jag vill kalla piratideologi; varför den behövs, vad den ska innebära och hur man ska kunna ”göra” en sådan. Men det har aldrig någonsin kommit fram något arbetssätt som vi ska arbeta efter för att få fram ideologin. Därför tänkte jag nu prova ett nytt koncept.

Piraternas n budord / Piratlagen!

”n” står, för er som inte vet det, för vilket nummer som helst. Jag sätter alltså inte någon begränsning för hur många budord vi kan skapa. Kom ihåg att Torah har 613 budord…

Men jag vill att ni ska skapa dem med mig! Jag vill att DU ska skriva ett eller några exempel på bra budord eller lagar som en pirat borde följa eller leva efter. Och som kan vara allomfattande för den politiska piratinriktningen. Alltså hur man bör utforma politiken i olika områden.

Låt mig ge några retoriska exempel.

1. En Pirat älskar internet.
2. En Pirat tycker aldrig att någon är mer värd än någon annan. (Vi accepterar alla för vem de är)
3. En Pirat anser att Epic Winning LOL borde finnas med i SAOL. Eller möjligen användas av Carl XVI Gustaf lite oftare.
4. En Pirat….

Nu fyller DU i resten. Om några dagar kommer en sammanställning.

Intressant?