En grå framtid.

Posted on 2009/10/10

14


Det har inte varit en speciellt ljus dag idag. Regnmolnen har hängt tunga över Skåne och även om det inte regnat så har stämningen varit dyster. Det kommer att vara söndagen den 11/10 2009 om några minuter, blott 3 dagar kvar till FRA-lagen genomgår sin tuffaste prövning hittills.

Det är väldigt många människor som nu sätter sin tilltro till 4 annonyma, okända, heroiska borgerliga ledamöter. 4 stycken personer som ska rösta med opositionen i svenska riksdagen. Inte varje dag de måste göra det, det är ett som är säkert. Personer i min omvärld som inte är pirater och vars liv inte involverar digital kommunikation större delen av dygnet verkar inte förstå min oro. Jag förstår knappt min oro, men av lite andra anledningar. Klart 4 personer kan stå upp för vad de tror på! Klart 4 personer kan lyssna på sina väljare och faktiskt sänka lagen. Klart… eller?

Varför gör de på detta viset? Varför? Jag har inget svar längre. Jag har verkligen försökt förstå dem, det blir så mycket enklare att debattera och argumentera med dem då, men jag kan fan inte snurra huvudet kring problematiken. Det är oförståeligt.

Min största oro är inte att man kommer sätta dit oskyldiga för ”terroristprat” om FRA-lagen går igenom. Min största oro är inte att information om svenska medborgare kan delas ut till andra länder underrättelsetjänster. Nej, min största oro är för den passiva massan, de som inte kommer stå upp mot lagen, inte kommer trotsa systemet, men ändå är medvetna om den och har den där i bakhuvudet hela tiden.

Självcensur är fruktansvärt farligt. Smaka på ordet. Äcklar det inte dig?

Att omedvetet filtrera bort tankar och handlingar för att de kan vara skadliga för din hälsa om myndigheterna får reda på det är det mest effektiva censursystem någon stat kan önska sig. Skit i ”The Great Fire Wall”. Skit i barnporrfilter och allt annat sånt småtjafs, det går att komma runt. Här snackar vi massiva, kollektiva filter som inte kräver en enda anställd människa för att sätta i kraft eller för att upprätthålla.

”Men hallå, man måste ju inte hålla tillbaka idéer och sånt bara för att staten letar efter terrorister!” Nähäpp, men är du säker på att folk inte kommer göra det då? Det finns en andel människor, jag inkluderat, som kommer trotsa det systemet, som kanske till och med hamnar i skiten för det. Det är inte oss jag är orolig för. Det är den tysta massan. Utan åsikter försvinner ett samhälle snart ned i en dålig spiral av övervakning och konstiga lagar. Se på Östtyskland, se på Soviet, se på Kina. Det skulle ta väldigt många år för en motståndsrörelse av tillräcklig kraft att byggas upp.

Nä … fan alltså. Måtte 4 borgerliga riksdagsledamöter lyssna på sitt samvete!

Till övervakningskramarna har jag bara en sak att säga. FRA åt helvete! – Lämna oss IPRED!