Lunds Universitet och censur. Del 2

Posted on 2010/02/06

8


Så, nu har jag hittat riktlinjerna för bloggarna som jag skrev om i förra inlägget.

Under sektionen ”Uppdrag” skriver man:

När universitet, högskolor och yrkesutbildningar slåss om uppmärksamheten har den personliga konversationen i en blogg identifierats som en stark kanal för att inspirera och ge en inblick om kandidatprogrammet och studentlivet till potentiella studenter.

Det är tydligt att detta är en marknadsföringskanal och institutionen ”Service Management” syftar till att lära sig skapa precis sådana här saker. Det finns inget här som visar att universitetet försöker tvinga studenter till tystnad utan detta är en del i en utbildning och de har fått en uppgift med riktlinjer för hur arbetet ska utföras.

Jag förstår hur det kan tolkas som censur, men snälla, ta på er nya glasögon och se bortom er sfär. Detta är något som är normalt i samhället. Det är precis som att jag inte får skriva om vad jag vill när jag gör mina uppgifter utan jag måste hålla mig till ämnet som jag och mina lärare kommit överrens om.

Läs gärna instruktionerna. De är riktigt bra.