Därför lämnar jag Piratpartiet

Posted on 2010/12/01

43


Om ungefär en vecka har jag varit medlem i Piratpartiet i två år. Men det kommer inte hända, idag stänger jag ner mitt medlemskap och avsäger mig alla mina uppdrag för både Piratpartiet och Ung Pirat. De som känner mig har säkerligen sett tecken på detta tidigare, men för övriga kan det vara en nyhet.

Det finns flera anledningar till mitt beslut, och här tänkte jag redovisa dem, så att jag kanske kan medverka till en förändring, trots att jag inte själv kommer att verka för dess implementering. I stora drag är anledningarna retoriken och organisationen. Somliga saker jag tar upp här kanske kommer göra människor arga, men ibland måste man lyssna på åsikter som frångår den egna världsbilden (och det kommer jag återkomma till). Let’s go.

Retoriken

PP är en väldigt reaktiv rörelse. Partiet startades som en reaktion på hur fildelningsfrågan utvecklats. Man fick sin första stora boost i medlemsantalet som en reaktion på razzian mot The Pirate Bay. Sen kom FRA-lagen & IPRED. Och förra våren exploderade medlemsantalet när TPB fälldes i tingsrätten. Nu verkar dock inte chockfaktorn finnas kvar längre. Sen domen i tingsrätten kom har PP tappat 60 medlemmar, sen 1 oktober är det närmare 300.

En anledning, både till att jag lämnar och till att andra inte förnyar sina medlemskap, är att Piratpartiet fortfarande använder den reaktionära retoriken och på så vis ter sig oerhört barnsliga. Att till SVT skriva en debatt artikel om att man inte tycker om en potentiell partiledare för Socialdemokraterna är sandlåderetorik.

Men det är faktiskt inte bara Rick som är dålig retoriker i detta partiet. Det finns väldigt många som, när de försöker föra fram partiets åsikter till andra kontakter, skriver konspiratoriskt, inte läser på, gör felaktiga antaganden och så vidare. Ett av de bästa exemplen på felaktiga antaganden, bristen på kunskap och konspirationsteorierna är ett statusmeddelande på facebook som vandrade runt häromdagen.

Skadestånd för mordet på Engla: 75.000 kr.Skadestånd för våldtäkt på 14-årig flicka: 50.000 kr.Skadestånd för Pirate Bay: 46 miljoner kronor……………….Kopiera detta om ni tycker: Svenska rättssystemet är korrupt och idiotisk”

Det räcker med att läsa denna bloggpost för att förstå varför allt i ovanstående citat är felaktigt. Och felaktigheterna i analysen av domen och rättsväsendet slutar inte där. Rick, och därmed Piratpartiet, påstår att eftersom att partiet har 45 systerpartier och diskuterar upphovsrätt dagligen så vet man mer om upphovsrätten än vad svenska domare vet. Rick lyfter själv upp nyckeln till varför hovrätten har helt rätt i sin bedömning: ”betänk att hovrätten bara känner till svensk upphovsrätt (och inte heller har haft anledning att känna till något annat)”. Ja Rick, de dömer efter svensk lagstiftning. Inte tjeckisk, inte amerikansk och inte brittisk. Svensk, och de ska inte döma efter något annat heller, oavsett hur fel man kan tycka att upphovsrätten är på ett filosofiskt plan.

Vad Piratpartiet och pirater måste göra är att faktiskt utarbeta konkreta visioner och förslag på hur man kan förändra systemet (utan att skriva in att man ska lägga ned FRA, det kommer inte öka viljan att lyssna på PP) som är positiva, som tar i beaktande all den problematik och kritik man möter dagligen. Att slänga upp affischer med ”Vi bygger kunskapssamhället” utan att ha  några konkreta förslag är inte trovärdigt. Man måste sluta kalla musiker för onda, man måste sluta skrika sig blå när en jorunalist inte håller med. Världen kretsar inte kring Piratpartiets frågor, och de kommer inte göra det mer för att ni skriker högre.

Organisationen.

Piratpartiet berömmer sig allt som oftast för vilken bra organisation man har, hur trepiratsregeln gör att alla medlemmar kan starta vilka initiativ de vill och hur ledningen inte behöver lägga sig i allt. Ung Pirat å sin sida stoltserar över en stor administrativ organisation där med många självständiga föreningar. Men inför valet var det väldigt få av de lokala organisationerna som gjorde något, och i Ung Pirat sker det ingen politisk aktivitet alls som syns utåt.

Den viktigaste poängen med organisationen är dock ledarskapet. Det påpekades för ett långt tag sen att Rick lider av founders syndrome. Han vill inte släppa sin älskling, men vet inte längre hur han ska sköta partiet på bästa sätt. Efter valet var en av insikterna troligtvis att det fanns för lite information från ledningen till medlemmarna, så då skickar ledningen, eller Rick, ut en video i varje medlemsbrev där ledaren talar till sina medlemmar. Sittande i en fåtölj med ett glas whiskey i handen och talar förtroligt till kameran. Kanske nördens idealbild av hur en ledare ska se ut, men inte på något sätt funktionellt. Av någon anledning verkar dock dessa videor vara borttagna, och det är ju en tröst.

Jag hoppas att medlemsmötet i vår får igenom de nya stadgarna och att man kan välja en ny partiledare. Men i ärlighetens namn har jag tappat tron på att Piratpartiet kan göra någon skillnad i Sverige. På samma sätt som jag tror att Liberaldemokraterna kommer att göra att ingen vill ta i sex- och drogfrågor med tång, så kan ingen diskutera upphovsrätten allvarligt så länge Piratpartiet inte håller sansad ton och försöker tala samma språk som alla andra.

________________

Jag har varit med sen 2008. Jag har varit oerhört aktiv och jag tror att många av de aktiva medlemmarna i Piratpartiet, och däromkring, vet vem jag är. Jag har startat och lett Piratstudenterna i Lund sen januari 2009, jag har jobbat som tillförordnad mediaansvarig för partiet och skrivit flertalet pressmeddelande under våren och sommaren 2010. Jag har hjälpt till att hantera interna skandaler och jag har åkt runt och talat för Piratpartiets räkning. Men nu stänger jag alltså ner mitt medlemskap, för jag har tröttnat på en organisation som inte kan föra fram sina idéer på ett genomtänkt sätt, som inte har ett fungerande ledarskap, och som resten av det politiska sverige ser ner på.

Detta innebär dock inte att jag kommer sluta vara intresserad av, och jobba med, integritet, upphovsrätt och kultur, jag kommer bara vända mig till en annan arena.

Tack för mig.

Taggat: